Finalul anului 2020, un an atât de complicat și blamat, a adus, ca un cadou de Crăciun, ca o discuție ”la gura sobei” care, Dumnezeule, ce ascunzișuri de poveste dezvăluie această sintagmă – pentru elevii clasei a IX-a U, o întâlnire care, se pare, nu va fi niciodată uitată – cea cu scriitoarea Ana Barton. Scriitoarea îndrăgostită de țara ei.  Întâlnirea online – de aproape două ore- nu a avut clipe de tăcere, ci a respirat permanent curiozitatea copiilor sub toate formele.  Întâlnirile de acest fel se pot transforma, iată, în adevărate lecții de viață, în ”pastile” concentrate de înțelepciune pe care tinerii și le pot aminti că le-au primit într-un tratament de suflet, chiar dacă platforma Classroom-Meet care nu îi era tocmai familiară scriitoarei, a fost modalitatea  prin care ”ferestrele” s-au deschis, așa cum pomeneam în titlu.

Întrebările au venit în goană, firesc, împinse de curiozități de tot felul, dar răspunsurile Anei Barton au fost la fel de firești, sincere, spontane. Întrebări delicate, previzibile, despre rolul scriitorului, despre sursele de inspirație, despre câtă biografie se regăsește în textele ei, până la întrebări pragmatice- despre cum poate trăi un scriitor din ceea ce publică. Ce metodă mai eficientă de a ”fixa” cunoștințele teoretice de la literatura română despre relația autor-narator-cititor decât o întâlnire cu un scriitor adevărat, adevărat și în sensul unei sincerități care i-a captivat pe copii. Discursul simplu, nepretențios, invitația la adresare directă – la ”per tu”au oferit o dinamică specială acestei întâlniri extrem de emoționante pentru copii, dar și pentru profesorul lor, care s-a bucurat să constate că pretextul întâlnirii- textul ”Cine pe cine mângâie”de Ana Barton, din ”Cartea simțurilor”, volum colectiv apărut la Editura Humanitas, a fost cu mult depășit de țesătura densă a ideilor vehiculate.

Prof. Cristina Vasile

Leave a Comment