Un exemplu de educație civică prin colaborare, lectură și creativitate

Prof. înv. primar Carmen Alexandra Miricioiu, Colegiul Național Pedagogic „Constantin Cantacuzino”, Târgoviște, Dâmbovița

Înv. Adriana Bujag, Heritage International School, Chișinău, Republica Moldova

 

Într-o perioadă în care educația este provocată să răspundă diversității culturale și nevoii de solidaritate între generații, școli și comunități, proiectul eTwinning „Cărți, prietenie și diversitate – Sărbătorim ceea ce ne unește!” a reușit să aducă împreună elevi și profesori din cinci școli partenere pentru a construi punți prin lectură, creativitate și activități civice.

Pornind de la tema anului „Educație civică – Sărbătorim ceea ce ne unește”, proiectul a fost gândit ca o călătorie în care copiii au fost încurajați să descopere valorile comune care îi apropie, în ciuda diferențelor de vârstă, context sau țară.

Activitățile au început pe 1 martie 2025, fiind structurate astfel încât să valorifice resursele digitale, potențialul creativ al elevilor și importanța cooperării reale. S-a pornit cu „Harta prieteniei”, o reprezentare vizuală a simbolurilor comunităților implicate, urmată de un exercițiu de conștientizare și asumare a comportamentului responsabil în mediul online, prin crearea unui ghid colectiv al bunelor maniere digitale. Toate produsele au fost realizate colaborativ și publicate pe platforma TwinSpace, oferind fiecărui participant un sentiment autentic de apartenență și contribuție.

Lectura comună a cărții „Elmer” de David McKee a reprezentat inima proiectului. În fiecare zi, elevii din toate școlile au citit aceleași pagini, iar joia și-au împărtășit impresiile și întrebările. Poveștile lui Elmer despre diferențe și acceptare au fost analizate prin hărți ale textului, colaje cu citate, benzi desenate și chiar scenete filmate și montate într-un teatru digital. Copiii au descoperit astfel că literatura poate fi o platformă puternică de dialog și empatie.

Un alt moment marcant a fost scrierea unei povești colective folosind tehnica bulgărelui de zăpadă. Elevii au propus și votat personajele, iar fiecare școală parteneră a continuat povestea acolo unde au lăsat-o ceilalți, fără a cunoaște finalul. Astfel s-a născut o carte digitală, „The blue compass”, cu ilustrații originale, toate realizate de elevi în colaborare cu elevele de la clasele de pedagogic ale Colegiului Național Pedagogic „Constantin Cantacuzino” din Târgoviște, dovadă că scrierea creativă poate fi o experiență de echipă, cu rezultate spectaculoase.

Asemenea poveștii colective scrise în stilul bulgărelui de zăpadă, elevii au creat împreună și un imn al prieteniei, folosind cuvintele ca punți între gânduri și emoții. Versurile au fost compuse colaborativ, inspirate de experiențele trăite în cadrul proiectului, reflectând valorile solidarității, diversității și unității. Pentru a-i da viață, copiii au folosit aplicații digitale care le-au permis să adauge linie melodică și să armonizeze vocile. Rezultatul final a fost un imn vibrant și emoționant, cântat cu bucurie de elevi din toate școlile partenere, devenind un simbol sonor al legăturilor create în acest proiect. Imnul prieteniei a fost prezentat public în cadrul activităților de final, consolidând sentimentul de apartenență și celebrând prietenia fără granițe.

Luna mai a adus o celebrare specială dedicată celor 20 de ani de eTwinning. Pe 9 mai, elevii din școlile partenere au dansat simultan într-un flashmob al unității, fiecare școală filmând momentul și contribuind la un videoclip colaborativ plin de energie și printr-o întâlnire online. Evenimentul a început cu o paradă a mesajelor bilingve, prin care elevii au transmis gânduri de apreciere pentru comunitatea eTwinning. Îmbrăcați în galben și albastru, copiii au format simbolic logo-ul eTwinning, în timp ce ceilalți, în haine colorate, au ilustrat diversitatea, asemenea lui Elmer. Sărbătoarea s-a încheiat cu brioșe și cântecul „La mulți ani, eTwinning!”, intonat cu entuziasm în limba fiecărei țări participante.

Finalul proiectului a fost marcat de o activitate de reflecție democratică: alegerea prin vot a celui mai reprezentativ produs colaborativ și realizarea unui ziar, a unui jurnal video care au sintetizat întreaga aventură educațională. Proiectul a fost completat de realizarea unui ghid metodologic cu ISBN, care documentează parcursul activităților și oferă modele replicabile pentru alți profesori și școli interesate.

Prin acest demers, elevii au avut ocazia să-și dezvolte nu doar competențele civice și digitale, ci și abilitățile de comunicare, colaborare și luare a deciziilor. Mai mult decât orice, însă, au învățat să prețuiască diversitatea și să vadă în ea un prilej de cunoaștere, nu o barieră. „Cărți, prietenie și diversitate – Sărbătorim ceea ce ne unește!” rămâne astfel un exemplu de bună practică, în care educația civică a fost trăită, nu doar predată.

Liceul Tehnologic „ Lazar Edeleanu” Navodari a implementat cu succes proiectul eTwinning

Celebrating what unites us- books, friendship and diversity, desfasurat in perioada martie-iunie 2025. Echipa de proiect a institutiei noastre a fost compusa din prof. Ciolpan Gabriela si elevii clasei a IX-a Uman.

Leave a Comment